The Dream
Rivalizálás Picassóval
1900-ban Marquet-val együtt elvállalják a Grand Palais dekorációjának
elkészítését a párizsi Világkiállításra. Az 1910-es években ismerte meg
Picassót, akivel egy életen át rivalizált. Az I. világháború kezdetétől a
Riviérán élt, ekkor született képei kevésbé merészek, inkább
újklasszicistáknak mondhatók. 1920-ban Gyagilev balettjéhez tervezett
színpadképet és kosztümöket, majd szobrászkodott és sokat utazott.
1939-ben Nizzába költözött, a második világháború idején, mivel nem
politizált, hagyták alkotni – az ellenállási mozgalomban részt vevő
lánya és felesége viszont börtönbe kerültek.
A fauvizmustól fokozatosan távolodó, de azt lelke mélyén soha el nem
hagyó Matisse későbbi munkássága során egyre szembetűnőbbé válik a képi
világ és a kifejezőeszközök egyszerűsítésének elemi vágya. Egyre inkább
érdekelték a nyomótechnikák: francia poéták verseihez készített
metszeteket, Jazz című kéziratos könyvének képeit színes papírból vágta
ki. Ezt az időszakát “luxusperiódusként” is szokták emlegetni, mert
ekkorra már olyan mesterségbeli tudásra tett szert, hogy percek alatt
alkotott remekműveket. Louis Aragon írta róla: egyetlen luxusa a
festészet volt, “az önmagáért való festés, az érzések és a szellem
luxusa, egy szükséges luxus”.
A második világháború évei könyvillusztrációk szempontjából voltak
különösen gyümölcsözőek. Egymást követően jelentek meg a kötetek: Henri
de Montherlant: Mínosz éneke (A krétaiak) (1944); Charles Baudelaire: A
romlás virágai (1946); Pierre Reverdy: Arcok (1946); Marianna
Alcoforado: Portugál Levelek (1946); Jazz (1947); Pierre de Ronsard:
Válogatott szerelmes versek (1947); Charles d’Orléans: Költemények
(1950).
Az öregkori papírkivágatok végtelenül egyszerű, letisztult formanyelvét
és visszafogott modernségét egy egész élet, s mondhatni egy világ
választja el az ifjúkori “vad” kísérletezés korszakától. “Már nem
foglalkoztat a kérdés, túlélnek-e egyáltalán az alkotásaim, s ha igen,
mennyi ideig. Amit csinálok, amit formálok, annak az az értelme, hogy
megcsinálom, megformálom; a munkából teljesedik ki az öröm. Még hogy
munkából? A játékomból. Én ugyanis játszom, játékkal foglalom le magam, s
van e kérdésnek értelme? A legőszintébben a gyermek játszik, mert
önfeledten merül bele a játékba. Én is gyermekként játszadozom az
ollóval, s egy gyermek aligha firtatja, mi lesz a remek szórakozást
jelentő játékból.”
Matisse 1948-51 közt az őt ápoló dominikánus apácák vence-i kápolnáját
dekorálta. Ágyhoz kötötten már főként csak papírkivágásokat alkotott,
utolsó kiállítását is ilyen műveiből rendezték. 1954. november 3-án halt
meg, élete utolsó pillanatáig dolgozott.
A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Rivalizálás Picassóval
1900-ban Marquet-val együtt elvállalják a Grand Palais dekorációjának
elkészítését a párizsi Világkiállításra. Az 1910-es években ismerte meg
Picassót, akivel egy életen át rivalizált. Az I. világháború kezdetétől a
Riviérán élt, ekkor született képei kevésbé merészek, inkább
újklasszicistáknak mondhatók. 1920-ban Gyagilev balettjéhez tervezett
színpadképet és kosztümöket, majd szobrászkodott és sokat utazott.
1939-ben Nizzába költözött, a második világháború idején, mivel nem
politizált, hagyták alkotni – az ellenállási mozgalomban részt vevő
lánya és felesége viszont börtönbe kerültek.
A fauvizmustól fokozatosan távolodó, de azt lelke mélyén soha el nem
hagyó Matisse későbbi munkássága során egyre szembetűnőbbé válik a képi
világ és a kifejezőeszközök egyszerűsítésének elemi vágya. Egyre inkább
érdekelték a nyomótechnikák: francia poéták verseihez készített
metszeteket, Jazz című kéziratos könyvének képeit színes papírból vágta
ki. Ezt az időszakát “luxusperiódusként” is szokták emlegetni, mert
ekkorra már olyan mesterségbeli tudásra tett szert, hogy percek alatt
alkotott remekműveket. Louis Aragon írta róla: egyetlen luxusa a
festészet volt, “az önmagáért való festés, az érzések és a szellem
luxusa, egy szükséges luxus”.
A második világháború évei könyvillusztrációk szempontjából voltak
különösen gyümölcsözőek. Egymást követően jelentek meg a kötetek: Henri
de Montherlant: Mínosz éneke (A krétaiak) (1944); Charles Baudelaire: A
romlás virágai (1946); Pierre Reverdy: Arcok (1946); Marianna
Alcoforado: Portugál Levelek (1946); Jazz (1947); Pierre de Ronsard:
Válogatott szerelmes versek (1947); Charles d’Orléans: Költemények
(1950).
Az öregkori papírkivágatok végtelenül egyszerű, letisztult formanyelvét
és visszafogott modernségét egy egész élet, s mondhatni egy világ
választja el az ifjúkori “vad” kísérletezés korszakától. “Már nem
foglalkoztat a kérdés, túlélnek-e egyáltalán az alkotásaim, s ha igen,
mennyi ideig. Amit csinálok, amit formálok, annak az az értelme, hogy
megcsinálom, megformálom; a munkából teljesedik ki az öröm. Még hogy
munkából? A játékomból. Én ugyanis játszom, játékkal foglalom le magam, s
van e kérdésnek értelme? A legőszintébben a gyermek játszik, mert
önfeledten merül bele a játékba. Én is gyermekként játszadozom az
ollóval, s egy gyermek aligha firtatja, mi lesz a remek szórakozást
jelentő játékból.”
Matisse 1948-51 közt az őt ápoló dominikánus apácák vence-i kápolnáját
dekorálta. Ágyhoz kötötten már főként csak papírkivágásokat alkotott,
utolsó kiállítását is ilyen műveiből rendezték. 1954. november 3-án halt
meg, élete utolsó pillanatáig dolgozott.
A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
A Cultura Magazin cikke csak engedéllyel másolható.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése